Extra opdracht: onderzoek doen
‘Wat is het nut van het feit dat we allemaal met eenzelfde munt betalen?’
- Kies zelf een partner met wie je aan deze opdracht gaat werken.
- Schrijf in het schema van Bron 2 de hoofdvraag op:
‘Wat is het nut van het feit dat we allemaal met eenzelfde munt betalen?’
- Lees de achtergrondinformatie (Bron 1).
- Brainstorm over het nut van geld.
Schrijf het resultaat daarvan op in het onderzoeksschema (Bron 2).
- Formuleer drie deelvragen, die aansluiten bij de hoofdvraag: Wat is het nut van geld?
Laat deze deelvragen goedkeuren door de docent.
- Zoek informatiebronnen met behulp waarvan je de hoofdvraag en deelvragen wilt gaan beantwoorden.
Analyseer de bronnen op betrouwbaarheid, met behulp van het schema van Bron 3
(o.a. de gevonden informatie betrouwbaar en actueel is…).
- Geef antwoord op de hoofdvraag en deelvragen.
- Maak er een mooi overzichtelijk verslag van:
inleiding (wat onderzoeken),
middendeel / kern (antwoorden op deelvragen) en
slot (antwoord op hoofdvraag / conclusie.
De leerlingen krijgen veel vrijheid om deze opdracht naar eigen inzicht te maken,
om het eigen onderzoek vorm te geven.
Maak jouw eigen website met JouwWeb